Co vás zajímá o elektromobilitě
FAQ
Sepsali jsme pro vás proto odpovědi na dotazy, které se v diskuzích s našimi zákazníky pravidelně opakují.
Nabíjecí stanice
Výběr, nákup, instalace a provoz
Elektromobilita
Mýta a fakta
Domácí nabíjení
Nejčastěji kladené otázky
Firemní nabíjení
Nejčastěji kladené otázky
Veřejné nabíjení
Nejčastěji kladené otázky
Nabíjecí stanice: výběr, nákup, instalace, provoz
otázky a odpovědi:
Jaké typy dobíjecích stanic na trhu existují? Pro jaké účely jsou jednotlivé typy vhodné?
Na trhu se můžete setkat se dvěma základními druhy nabíjecích stanic. AC stanice, které dobíjí elektromobily střídavým proudem a DC, které využívají stejnosměrný proud. Pro domácí nabíjení se využívají většinou stanice typu AC, a to nejčastěji ve formě tzv. Wallboxů. Wallbox může být připraven pro nabíjení až dvou automobilů zároveň. Pokud uvažujeme o nabíjení elektrických aut pro komerční účely, například jako benefit pro vaše zákazníky nebo zaměstnance, pak je pro vás vhodnější DC nabíjecí stanice, která má výrazně vyšší nabíjecí výkon, je tedy rychlejší, ale také dražší.
Jak rychle můžu svůj elektrovůz dobít?
DC – nabití z 0 % na 80 % kapacity za cca 45 min
AC nabíjecí stojan – rychlost závisí na výkonu nabíječky uvnitř auta
Příklady vnitřních nabíječek:
- BMW i3 7,4 kW; Renault Zoe 22 kW
- baterie eGolf je teoreticky nabita z 0 % na 100 % za 6 hod.
- baterie Zoe je teoreticky nabita z 0 % na 100 % za 2 hod.
Chci dobíjecí stanici. Jak připravit místo, na které ji chci instalovat?
Pro správnou funkci nabíjecí stanice potřebujete zajistit dostatečnou kapacitu sítě a odpovídající jištění v souladu s typem dobíjecí stanice. COM Electric před samotnou instalací nabíjecí stanice připraví plán instalace, ve kterém zhodnotíme připravenost místa nabíjení a navrhneme potřebné úpravy. Nemusíte se však obávat, naši zkušení technici si poradí i s velmi složitými podmínkami.
Kolik stojí pořízení nabíjecí stanice?
Cena nabíjecí stanice se odvíjí primárně od jejího typu. Cena AC nabíjecích stanic startují na ceně od 19 000 Kč výše. DC nabíjecí stanice jsou podstatně dražší, očekávejte cenu od 500 000 Kč výše. K ceně samotné stanice je nutné připočítat cenu instalace. U COM Eletric startují ceny instalace od 6 000 Kč.
Je možné získat na pořízení nabíjecí stanice dotace?
Dotace na pořízení nabíjecích stanic se v ČR udělují specifickému okruhu zájemců. Lze je čerpat na nákup elektromobilů pro podnikatelské účely, města, obce a pro veřejné subjekty. Pokud do některé z těchto kategorií spadáte, v COM Electric Vám rádi poradíme a pomůžeme s přípravou projektu a získáním dotace.
Elektomobilita – mýty a fakta
Dobití elektromobilu trvá dlouho a jeho dojezd je minimální. Není to auto pro běžné užívání.
Velmi častou obecnou výtkou proti elektromobilitě je srovnávání s tradičními spalovacími motory. Současná elektroauto přitom nejsou a ani nemají být stejná jako ta běžná. Cílem elektromobilů není plně nahradit automobily se spalovacími motory, technologie ještě nejsou tak daleko, aby tento požadavek dokázaly naplnit. Současné elektrovozy nastavují cestu a ukazují budoucnost příštím generacím elektrických aut, která budou lepší a lepší až se vyrovnají klasickým automobilům.
Elektromobil je nebezpečný, hrozí u něj vznícení baterie.
Systém využívání elektrické energie z baterie je v elektromobilu maximálně bezpečný. Vestavěný bezpečnostní systém, který musí mít instalovány všechna používaná elektrická auta, v případě poruchy baterii odpojí. V individuálních případech může i tak dojít ke vznícení baterie, procento těchto vznícení však není vyšší než u klasických spalovacích motorů.
Elektrický vůz je příliš drahý.
Elektromobil dnes zakoupíte za cenu o zhruba 1/4 – 1/3 vyšší než vůz s klasickým spalovacím motorem. Pokud jste podnikatel, můžete na nákup elektrovozu čerpat dotace, které srovnají cenu elektromobilu s klasickým vozem. Výhodou navíc je osvobození od dálničních poplatků.
Životnost baterie v elektromobilu je krátká.
Výrobci baterií pro elektrická auta garantují životnost většinou na 8 let nebo 160 000 – 200 000 km. Další důležitou garancí je přitom míra snížení výkonu, která po tuto dobu nesmí být více než 20 %. Životnost baterie lze samozřejmě ovlivnit způsobem užívání elektrického vozu, především pak způsob dobíjení.
Pokud bychom do elektrické sítě připojili všechny elektroauta, která v ČR jezdí, síť to nevydrží a spadne.
V ČR se skutečně nemusíme bát, že bychom trpěli nedostatkem elektrické energie, jsme 5. největším vývozcem elektřiny na světě. Ročně ČR vyveze 17 000 GWH, předpokládaná spotřeba elektrických aut v roce 2030 je přitom 430 GWH.
Infrastruktura dobíjecích stanic je nedostatečná.
Většina hlavních tahů je v ČR již nyní pokryta dostatečným množství nabíjecích stanic. Výstavba nových nabíjecích stanic je podporována z evropského i českého rozpočtu. Do roku 2022 by mělo být u nás postaveno dalších 500 rychlonabíječek a podporována je i výstavba klasických nabíjecích stanic.
Elektromobily mají krátký dojezd, především v zimě, kdy je zapnuto topení, nebo v létě z důvodu klimatizace.
Dojezdy v současnosti využívaných elektromobilů se pohybují okolo 400-500 km. Při zapnutém topení nebo klimatizaci se dojezd výrazně nesnižuje.
Baterie z elektromobilů nelze ekologicky zlikvidovat.
Moderní baterie jsou recyklovatelné z 90 %. Použité baterie lze navíc ukládat do tzv. bateriových úložišť, kde mohou dále sloužit.
Elektroauto není ekologické, protože je poháněno elektřinou, která je vyráběna z uhlí.
V ČR je v současnosti vyráběno uhelnými elektrárnami 30-50 % elektrické energie. Budoucnost je však jiná. Energetická koncepce ČR od tuhých paliv postupně odstupuje a budoucnu již nebudeme škodlivé spalovací elektrárny využívat.
Služba domácího nabíjení
Jaká denní doba je pro nabíjení elektromobilu nejvhodnější?
Jednoznačně nejvýhodnější denní dobou pro nabíjení elektrického automobilu jsou noční hodiny. Noc umožňuje nabíjení pomalé v délce až 10 hodin, což je pro baterii v elektromobilu nejšetrnější řešení.
Nabíjet elektromobil však majitel může i v práci, pokud mu firma umožňuje přístup k nabíjecí stanici pro elektrická auta nebo například během parkování v místě, kde nabíjecí stanice existuje.
Jaké jsou výkony vnitřních AC nabíječek v běžných elektrických autech?
Například nabíječka ve voze BMW i3 má výkon 7,4 kW a Renault Zoe má instalovánu nabíječku o výkonu 22 kW.
Tato data znamenají, že BMW i3 lze teoreticky nabít z 0 % na 100 % za 6 hodin, Renault Zoe teoreticky nabijete z 0 % na 100 % za 2 hodiny.
Co je to AC nabíjení?
U tohoto druhu nabíjení využíváme nabíječku, která je umístěna přímo v elektrickém voze. Jde tedy o palubní nabíječku. Nabíječka v elektromobilu se připojí k AC nabíjecímu stojanu. Rychlost nabíjení je v tomto případě dána výkonem nabíječky v elektromobilu. Jedná se o pomalejší, ale o to výkonnější nabíjecí proces.
Co je to DC nabíjení?
V případě DC nabíjení v elektromobilu nabíjíme přímo baterii, kterou uživatel připojí do externí DC nabíječky. Výkony DC nabíječek se v dnešní době pohybují okolo od 50 kW, v budoucnosti se předpokládá navýšení kapacity tohoto typu nabíječek na 150-350 kW.
Jaké základní druhy nabíjení elektromobilů existují?
V oblasti nabíjení elektrických aut rozlišujeme dva základní druhy dobíjecího procesu. Jedná se o tzv. AC a DC nabíjení.
Služba firemního nabíjení
Co se stane, pokud najednou přijede k nabíjecím stanicím více aut. Jste schopni zajistit, že budou všechna elektro auta nabita řádně a včas?
Ano, na podobné situace jsme připraveni. Pokud zjistíme, že k jednomu stanovišti nabíjení přijelo více elektrických vozů, které v jednu chvíli vyžadují větší výkon nabíjecího zařízení, než je možné kapacitně nabídnout, provádíme tzv. prioritní vyrovnávání výkonu. Poté, co některý z připojených elektrických vozů je plně nabit, okamžitě jej odpojíme a uvolníme kapacitu pro další vůz.
Jakými způsoby se nejčastěji řeší platby za nabíjení elektromobilů?
Způsoby plateb za nabíjení jsou různorodé. Ceny se mohou odvíjet od odebraných kWh či od minut, které řidič stráví nabíjením elektromobilu. Tyto dvě varianty je možné také kombinovat. Další možností platby je měsíční poplatek za nabíjení elektrického vozu, který může být rovněž kombinován s počtem odebraných kWh či minut. Samotná platba může být realizována přes aplikaci, měsíční fakturou nebo odečítáním z přednastaveného kreditu.
Pokud pojedu na delší pracovní cestu po ČR, kde si mohu svůj elektromobil dobít?
Rychlonabíjení elektrických vozů nabízí v České republice několik společností. Největšími z nich jsou státní společnost ČEZ a EON. Seznam veřejných nabíjecích stanic najdete na stránkách jednotlivých poskytovatelů.
Služba veřejného nabíjení
Mám soukromou nabíječku, můžu jí nabídnout veřejnosti?
Ano můžete. Ve spolupráci se společností E.ON nabízíme službu propojení vaší nabíjecí stanice do jejich veřejné sítě. Veškerou péči o zákazníka a fakturaci zajišťuje E.ON.
Jakým způsobem mohu vybírat peníze? Budu mít přehled o nabíjení?
V praxi se můžete setkat s těmito metodami placení z nabíjení:
- Cena za kWh
- Cena za minutu
- Kombinace obou pro motivaci uvolnit parkovací místo po konci nabíjení
- Měsíční poplatek plus kombinace výše uvedeného
- Měsíční poplatek se nabíjením bez limitu
- Platby s registrací do aplikace poskytovatele
- Měsíční faktura za nabíjení
- Kredit, že kterého se odečítá spotřebovaná částka
- Ad-hoc platby bez registrace
COM Electric nabízí napojení na tzv. backendovou službu, která umožňuje vzdálenou správu nabíjecí stanice, možnost editace zákazníků, export dat o nabíjení, možnost výběru peněz a mnoho dalších funkcí.
Jak mohu dát vědět, že má nabíjecí stanice je veřejná?
Po registraci nabíjecí stanice používáme cloudový systém Virta, který je celosvětově nejrozšířenější. Registrací v systému se nabíjecí stanice zobrazí v mapách Virta app, Google, E.ON Drive, EV mapy a další. Provozovateli tím vznikne reklama, kterou lze vztáhnout na další služby v místě jako je ubytování, restaurace,…
Chcete vědět, kolik vás bude stát řešení nabíjení vašeho elektrického vozu?
Vyplňte náš kontaktní formulář a my vám do 24 hodin zpracujeme cenovou nabídku. A to zdarma a nezávazně.